CSOPORTFEJLESZTÉS
Egyik kedvelt bevezető, csoportfejlesztést segítő gyakorlatom Kagan háromlépcsős interjú elnevezésű struktúrájára/módszerére épül. A négyfős csoportokat párokra osztom, rögtön a csoportalakítás után a párok interjút készítenek egymással. Megkérdezik egymástól a személyes megszólítás formáját (becenév), s két olyan tulajdonságot, amely az alany szerint segíti majd őt, hogy hozzájáruljon a hatékony együttműködéshez a mikor-csoportjában. A párok tagjai egymást kölcsönösen meginterjúvolják. Az egyes csoporttagok egynegyed A/4-es lapokra, nagyméretű betűkkel, vastag filctollakkal írják fel a begyűjtött ismereteket, ezek a lapok a későbbiekben névjegykártyaként funkcionálnak (például úgy, hogy egy kis talpat hajtogatva nekik, mindig az adott illető előtt helyezkednek el). Ha kész az interjú, akkor a mikro-csoporton belül mindenki bemutatja interjú alanyát a csoporttársaknak. Ebből a gyakorlatból több más tevékenységgel is folytathatjuk. Van amikor a gyűjtött tulajdonságokra reagáló gyakorlattal folytatom, később pedig a nagycsoportos bemutatkozást segítem a névjegykártyák segítségével...
Az ablak struktúra alkalmazása során (leírását lásd Varga Aranka által írt Kooperatív struktúrák és szerepek című fejezetben) a mikro-csoporttagok egyéni gyűjtésüket összesítik egy súlyozott gyűjtést lehetővé tevő egyszerű táblázatban. A táblázatból jól látszik, hogy mely elemeket, hányan gyűjtötték az adott kiscsoportban. Az ablakba a hallgatók gyűjthetik például az adott tudományterülettel kapcsolatos kulcsismereteiket, kulcsfogalmaikat, kérdéseiket, kutatói hipotéziseiket, a kurzussal kapcsolatos elvárásaikat, a kurzus elvégzéséhez fűződő tanulmányi célkitűzéseiket, a tudományterületről szerzett ismereteik forrásait... stb.
Az elvárás-fa struktúra abban segít, hogy a hallgatók által összegyűjtött ismereteket, kérdéseket nagycsoportos szinten lehessen súlyozni, meg lehessen állapítani az adott tudományterülettel kapcsolatos hallgatói ismereti és elvárás fókuszpontokat. Ez a struktúra valamivel időigényesebb, függően a nagy csoport létszámától, viszont lehetőséget ad arra, hogy az egyes fókuszpontokon az oktató mélyfúrásokat végezzen, rákérdezzen az egyes gyűjtött elemek mögött álló hallgatói ismeretekre, attitűdökre, képességekre, sztereotípiákra, téveszmékre, továbbra is alapvetően a megismerés céljából. Az elvárás-fa a későbbiekben, az adott kurzus során végig, segíti a hallgatókat és az oktatót is abban, hogy az elvárások teljesülését ellenőrizzék, s újabb, egyre pontosabban, tárgyszerűbben és szakszerűbben megfogalmazott fókuszpontokat találjanak.
Talán e két kooperatív struktúra példája is jól szemlélteti, hogy a csoportalakítást követő csoportfejlesztés fázisában is erőteljesen megjelennek azok az akadémikus célok, amelyek az adott kurzus tárgyához kötődnek, azonban ezek a módszerek mégis alapvetően csoportfejlesztő hatásúak itt az elején, hiszen a hallgatók már meglévő ismereteit mozgósítják, a hallgatók kérdéseit, elvárásait segítenek artikulálni, ráadásul a csoporttársak aktív közreműködésével.
A csoportfejlesztés kezdeti szakasza után, a hallgatók megismert ismereti szintje, tulajdonságai, kérdései... stb. figyelembevételével, folytathatja az oktató akadémikus céljainak megvalósítását egyre inkább közvetlenül szolgáló feladatokkal, tevékenységekkel, további kooperatív struktúrák segítségével.