KOOPERATÍV STRUKTÚRÁK
Az alábbiakban kiemelünk néhányat azok közül a több száz - már kipróbált - kooperatív struktúrák közül, amelyek ismerete biztos alapot nyújthat kooperációra épülő tanulói tevékenységek megszervezésének első lépéseihez. Ez az eszköztár - használójának gyakorlottságával - folyamatosan bővíthető további ismert struktúra elsajátításával, vagy a kooperatív tanulásszervezést alkalmazó saját ötleteinek segítségével (Varga 2011).
A struktúrák megnevezése során igyekszünk használni a már - elsősorban a kagani fogalomhasználat alapján - elterjedt megnevezéseket. Új megnevezést akkor használunk, ha saját fejlesztésű struktúrát írunk le, illetve, ha az ismertetett struktúra olyan mértékben eltér a forrástól, hogy érdemes új nevet kapnia.
Elsőként megpróbáljuk a megnevezett struktúrát általánosságban leírni, és ezt követően (megjegyzések címszó alatt) olyan praktikus kiegészítéseket teszünk, amely a gyakorlati alkalmazást könnyítheti meg. Az ezt követő példák a felsőoktatásban, szemináriumi keretben már kipróbált gyakorlatokkal szemléltetik a megvalósítás lehetőségét.