1. Mozaikok
Abban a lépésben, ahol a mozaik egyes darabjainak összerakása történik, ha csak egyszerű ismertetés és meghallgatás a tevékenység, akkor félő, hogy továbbra is mindenki csak a saját témájának tudója lesz, a többi témáról pedig csak felületes és részinformációi lesznek. Márpedig a cél a teljes csoport tananyag tudása. Ezért itt célszerű olyan tevékenységekkel erősíteni az elsajátítás folyamatát, amelyek a tudás mélyítését eredményezik. Így például mindenképpen készítsen mindenki egyéni jegyzetet a társak ismertetése során, legyen lehetőség a témára vonatkozó pontosító kérdésekre, és a téma szakértője kérdezze ki társait a hallottakból, ezzel bizonyosodva meg arról, hogy ők is birtokolják már az általa közvetített tananyagrészt.
A kiscsoporton belüli tanulás és az egyéni számonkérés közé célszerű nagycsoportos szinten további kooperatív tevékenységeket beiktatni az egyéni számonkérés előtt. Ezzel lehetőség nyílik rálátni arra, hogy a csoportok valóban azt és úgy sajátították el, ahogyan elvárjuk. Továbbá a közös gyakorlás és kreatív alkalmazás segíti a tudás mélyítését. A nagycsoportos szint kooperatívvá tételéhez a későbbiekben találhatunk alkalmazható struktúrákat.
A következőkben minden struktúracsoport esetén ismertetni fogjuk az adott struktúrákat egy konkrét egyetemi szemináriumi kontextusban. A kiválasztott kurzus az Inkluzív pedagógia elnevezésű kurzus, melyen minden tanárjelölt részt vesz. A kurzus egyik témáját a magyarországi cigány/roma/beás csoportokkal kapcsolatos ismeretek képezik. Ennek a témának a feldolgozási módját fogjuk látni az alábbi példákban. A röviden vázolt órát az RJR modell (Ráhangolás – Jelentésteremtés – Reflexió) alapján (Bárdossy-Dudás 2009) írjuk le.
Óra előtt - Felkészülés:
- Előzetesen kiválasztom azt a 4 fontos tématerületet (történetiség, kultúra, nyelvi csoportok, iskoláztatás), amelyet szükséges érinteni. Ezekhez a témákhoz rövid összefoglaló szöveget, valamint könyveket és hangzóanyagokat is viszek az órára. Annyi példányt készítek a 4 - egymással összefüggő, de külön - tématerületből, ahány csoporttal dolgozom.
Órán - Ráhangolódás:
- A csoporttal ismertetem a nap témáját röviden, és kérek mindenkit, hogy írja fel magának, amit a magyarországi cigányokról a legfontosabbnak tar. Az egyéni gyűjtést kiscsoportban cetlikre írva összegzik, majd egy nagy közös lapra (tacepaó) gyűjtjük.
Órán - Jelentésteremtés:
- Minden csoport kap egy csomagot a rövid szövegekből, és a csoporton belül - érdeklődés szerint - a csoporttagok döntik el, hogy melyik csoporttag melyik témával fog mélyebben foglalkozni (csoporton belüli mozaik). Ezt követően mindenki egyénileg elolvassa a saját témáját, és úgy készít belőle egyéni jegyzetet, hogy 6-8 kulcsgondolatot kiemel.
- Új csoportokat hozok létre úgy, hogy a különböző csoportokba azonos témán dolgozók együtt üljenek (szakértői mozaik). A téma „szakértői" tacepaót (közös jegyzetet) készítenek a témáról úgy, hogy az egyéni jegyzeteiket használják. Ismereteiket a szakértői asztalra rakott könyvekből egészítik ki.
- Visszaülnek az eredeti csoportjukba a hallgatók, és megosztják egymással a saját témájukat, majd vissza is kérdezik társaiktól. A tanításhoz a szakértői csoportban használt tacepaót használják.
Órán - Reflektálás:
- Minden csoport visszaveszi a ráhangoló-résznél a közös nagy lapra (tacepaóra) gyurmaragasztóval felrakott saját cetlijeit. (Mivel a csoportok különböző színű lapokra dolgoznak, ez nem nehéz feladat.) A cetliket egyenlő arányban elosztják egymás között a csoporttagok. Egymás után felolvassák a cetliket, és megbeszélik, hogy az előzetes tudás megerősödött vagy megcáfolódott. Újabb cetliket is készítenek, amelyekre azokat az elsajátított új ismereteket, információkat jegyzik le egyenként, amelyeket fontosnak ítéltek az előzőekben megtanultak közül az egyéni és közös reflexió során.
- A tacepaóra egy háromosztatú körtáblába a csoportok elhelyezik a cetlijeiket a következő szempontok szerint: megerősödött tudás, megcáfolódott tudás, új ismeret.
- Tanári összefoglalás zárja az órát, amely kifejezetten téma- és kompetencia-orientáltan reflektál a lezajlott tanulási folyamatra.
Óra után
- A hallgatói tacepaó megőrzése, hogy a következő alkalommal a témák mélyítését ebből kiindulva tudjuk folytatni.