A kollégiumban zajló prevenciós tevékenységek előzményei
A kollégiumban évtizedek óta folyik egészségfejlesztő és felvilágosító munka. A hagyományosan megrendezésre kerülő egészségnap keretein belül rendszeresen szerveztek előadásokat a dohányzás, az alkoholfogyasztás, és a drogok káros hatásairól. A külső szakemberekés előadók mellet a kollégium nevelőtanárai is aktívan részt vesznek az egészég-fejlesztés kialakításában. Az egészségklub előadássorozatai és folyamatosan frissülő faliújságja, a rendszeres sportprogramok és kirándulások mind a tágabb értelemben vett egészségfejlesztés szolgálják, de külön drogprevenciós program nem létezett.
Ezen a helyzeten kívánt változtatni 2006-banDancsházy-Nagy Ágnes, a kollégium nevelőtanára, aki elvégezte az iskolai drogkoordinátori képzést, és pályázatot nyújtott be kollégiumban élő fiatalok drogprevenciójának átfogó programjára. A pályázatot az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium és az Oktatási Minisztérium hirdet meg az alap- és középfokú oktatási intézmények számára iskolai egészségfejlesztési-drogmegelőzési tevékenység támogatására. Az akkori pályázati felhívás szövege így szólt:
„Az iskolai drogprevenciós, egészségfejlesztési és egészségnevelési tevékenység előmozdítása és támogatása. A kiírás keretében támogatandó programok az iskola pedagógiai programjára, illetve az annak szerves részét képező iskolai egészségfejlesztési, egészségnevelési feladatokra, továbbá az abban megfogalmazott drogstratégiára épülnek, amelyek a "Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására" című dokumentum szemléletét és prioritásait figyelembe veszik és érvényesítik."(SZMM, 2006)
A pályázat tartalmi követelményei a következőek voltak:
„I. Programrész: Az alap és a középfokú nevelési-oktatási intézmény diákjai számára az intézmény pedagógusa és/vagy az intézmény által felkért szakember/szakmai szervezet munkatársa(i) által tanórán kívüli, illetve tanórai (az osztályfőnöki óra keretében), drogprevenciós, egészségfejlesztési foglalkozásokat szervez, amely tartalmazhatja a bűnmegelőzéssel kapcsolatos témák feldolgozását is. A programban résztvevő minden egyes diáknak összesen minimum legalább 8x45percet kitevő iskolai foglalkozási időkeretben kell csoportos foglalkozáson részt vennie, amely folyamat jelleggel épül be a 2006/2007-es tanév iskolai munkatervébe. A foglalkozásokat ideális esetben heti rendszerességgel kell megszervezni. Amennyiben a program tematikája, vagy egyéb okok miatt erre a szervezési módra nincs lehetőség, akkor legfeljebb 3 alkalomra lehet a foglalkozásokat szétosztani osztályonként/csoportonként (tömbösítés). További szervezési feltétel, hogy tömbösítés esetén két foglalkozás között maximum 30 nap telhet el. A foglalkozások tematikájának illeszkednie kell a Magyar Köztársaság Kormánya, illetve az Országgyűlés által elfogadott "Nemzeti stratégia a kábítószer-probléma visszaszorítására" című dokumentumban foglaltakhoz.
II. Programrész: A kábítószer-probléma kezelés módozatainak ismertetése a szülőkkel, eszközeik feltárása, felsorakoztatása, a közeli ellátó intézményekkel való kapcsolatfelvétel elősegítése (pl.: személyes konzultáció (fogadóóra), klubfoglalkozások, szülői értekezlet, a drogokkal összefüggő helyi intézményi veszélyekkel kapcsolatos adatokra épülő és a helyi segítségnyújtás lehetőségeit bemutató információs kiadvány megjelentetése).
Egészségfejlesztési munkaközösség létrehozása (amennyiben az iskolában még nem létezik ilyen), melynek célja a tantestületnek az iskolai egészségnevelési és drogprevenciós kérdések iránti érzékenyítése. Az egészségfejlesztési munkaközösség feladata (ha van drogügyi koordinátor képzésen, vagy mentálhigiénés alapképzésen (MAP) részt vett pedagógus, akkor az ő vezetésével az iskola egészségügyi szolgálattal szoros együttműködésben) az iskolai egészségstratégia és az azon belüli drogstratégia felülvizsgálata, aktualizálása, az akció terv kidolgozása és az adott évre vonatkozó programoknak - az I. programrészen túli elemeinek - megvalósítása. Az egészségfejlesztési munkaközösség feladata továbbá, hogy elősegítse, ösztönözze a tantestület tagjainak részvételét az egészségfejlesztési tárgyú, akkreditált tanár-továbbképzési, vagy szakirányú továbbképzési programokban."(SZMM. 2006)
A pályázat érvényességének speciális feltétele volt, hogy az iskola sajátosságait figyelembe vevő program készüljön el, és ne „sablon pályázat". A tanulók korosztályi sajátosságait is folyamatosan figyelembe kell venni a tervezett foglakozások során, illetve az intézmény rendelkezzen érvényes egészségnevelési, illetve drogstratégiával.