A pályázat bemutatása

A program elnevezése: „Káros=Kóros, Akarod???" volt, célja és feladata, hogy Hajnóczy József Kollégium Kodály Zoltán úti Tagintézmény tevékenységi körének a drogprevenció témakörében nyújtott nevelési feladatainak támogatása, illetve közösségi termének fejlesztése.

A célok:
  • magabiztos, produktív diákok nevelése
  • az erkölcsi tudatosság fejlesztése
  • döntésképesség fejlesztése
  • saját és egymás képességeinek fejlesztése
  • egészséges önkép kialakítása
  • önvizsgálatra nevelés akár lelki, akár testi vonalon
  • félelem- szorongás felismerése és oldásának hatékonyságára nevelés
  • saját értékeink elfogadása
  • optimista életfelfogásra nevelés
  • olyan módszerek elsajátítása, mely alkalmassá teszi a diákokat az egészséges életvitel kialakítására, mentálisan és fizikailag is.
A program feladata, a harmonikus életre való szocializálás, a káros szenvedélyektől való elhatárolódás előadások, klubfoglalkozások, beszélgetések, szituációs gyakorlatok, tréningek, szabadidős tevékenységek, sportnap szervezésével.A program célcsoportja a kollégiumba bekerülő elsős diákok (9. évfolyam), létszámuk megközelítőleg 100 fő. A képzés 20-25 fős csoportokban zajlik.A program a következő foglalkozások indítását vállalja:

Önismeret és személyiségfejlesztés

„Az első év egy új közösségbe kerüléskor döntő fontosságú mind az egyénnek, mind az alakuló csoport számára. Fontos, hogy a tanulók megismerjék önmagukat, alapvető képességeiket, és készségeiket, és a tréningek során fejlesszék azokat. A kellő ön- és társismeretek elengedhetetlenek a személyiség további fejlődéséhez és fejlesztéséhez, valamint a szocializációhoz. A résztvevők megismerik félelmeiket, szorongásaikat és megtanulnak olyan módszereket, melyekkel ezek csökkenthetők."

A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban

Módszerek és eszközök: Kiscsoportos foglalkozások, eszmecsere, drámapedagógia, videó-tréning, kérdőívek, ismeretterjesztő filmek, kamera, TV, magnó, írásvetítő.

Témakörök:
  1. Bemutatkozás
  2. Önismeret és testkép
  3. Önismeret: készségek és képességek
  4. Személyiségprofil
  5. Társismeret
  6. Kapcsolatfejlesztés
  7. Zárás: az élmények és tapasztalatok összegzése
Egészséges életmód- életvitel

„A prevenciós, felvilágosító tevékenységek beépítése a klubnapok programjába, megjelenítése orientáló szaktáblák segítségével. Fel kell mérni a tanulók állapotindexét tesztek, kérdőívek segítségével és csoportfoglalkozásokon felmerülő témák kapcsán. Az eredményeket értékelni kell, és a program későbbi szakaszában be kell építeni a csoport számára szükséges témákat, információkat. A problémák feltérképezésébe kortárs segítőket is be kell vonni, hogy a lehető legtöbb probléma megismerhető és kezelhető legyen."

A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban

Módszerek és eszközök: Klubfoglalkozás kortárs segítőkkel, előadás meghívott előadóval, vita-eszmecsere, ismeretterjesztő dokumentumanyagok: videó, fotó, szórólapok.

Témakörök:
  1. Az egészség értéke életünkben
  2. Hogyan élhetek egészségesen?
  3. Az egészséges táplálkozás alapjai
  4. veszélyes anyagok- tényezők otthonunkban és környezetünkben
  5. Személyes biztonság: jogok, kötelezettségek, felelősség
  6. Zárás: Egészségnap: állapotfelmérés, vérnyomásmérés, testsúly index mérése, lehetőség szerint a szülők bevonása, tapasztalatok összegzése
Drogprevenció

„Olyan prevenciós tevékenység, ahol a tanulók megismerkednek a káros anyagokkal, azok hatásaival, fogyasztásuk élettani és jogi következményeivel. A résztvevők sajátítsák el a kritikai gondolkodást, és a helyes döntéshozatal lépéseit. Tudják felismerni a veszélyhelyzeteket, és kiváltó okokat, amelyek a drogfogyasztáshoz vezetnek. Cél a drogfogyasztással kapcsolatos veszélytudat növelése, az elutasító magatartás fejlesztése.

A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban

Módszerek és eszközök: frontális előadás, filmvetítés, tanulói kiselőadás, eszmecsere, vitafórum, TV, videó- DVD, írásvetítő, tábla.

Témakörök:
  1. Drogokkal kapcsolatos alapfogalmak megismerése
  2. A szer és szervezetünk kapcsolata
  3. Legális szerek: a dohányzás és az alkoholfogyasztás elterjedése, következményei
  4. Legális szerek II.: a gyógyszerek, szerves oldószerek, szabályozás alatt nem álló vegyi anyagok visszaélésszerű használatáról
  5. Kábítószerek fajtái, különbségek és hasonlóságok
  6. A drogok büntetőjogi vonatkozásai
Zárónap - Programok és felmérések

A záró nap szervezőinek feladata a programok felelőseinek kiválasztásával, a tárgyi és személyi feltételek megteremtése. Csapatokat kell alakítani, melyek a zárónapon versenyeken vesznek részt, illetve teszteket töltenek ki, játékos vetélkedőn összemérik elméleti tudásukat, és gyakorlati ügyességüket. A nyertesek jutalmáról a program költségvetése gondoskodik.

A pályázat eszközbeszerzési részben egy külön klubszoba kialakítása és felszerelése szerepel, ahol korszerű körülmények között lehet a foglakozásokat megtartani. A program létrehozásához, személyi és tárgyi feltételeinek megteremtéséhez, a diákok létszámát és a megvalósítani kívánt programokat figyelembe véve a pályázó hárommillió Forintos költségvetéssel számolt. A pályázati feltételek között szerepelt a programfelelős pedagógusok megfelelő végzettsége, amely teljesült, mivel a tantestületben van akkreditált drogkoordinátor és egészségfejlesztő is. A program külső szakmai felelőse a Baranya Megyei Rendőrkapitányság Bűnmegelőzési Alosztályának kiemelt ifjúságvédelmi főelőadója. A pályázathoz szükséges kollégium Drogstratégia az Egészségprogram leírásában található egy külön fejezetben. A stratégia a programmal megegyező célokat és irányelveket tartalmaz, majd egy SWOT-analízis segítségével foglalja össze a kollégium erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeket a drog-kérdéssel kapcsolatban.

A pályázatban szereplő helyzetelemzés

Erősségeink:
  • Elkötelezett, lelkes és képzett pedagógusok
  • Jó kapcsolat az iskolákkal, és az osztályfőnökökkel
  • Külső segítők: rendőrség, ifjúságvédelmi szakemberek, iskolaorvos
  • Gyermekközpontú pedagógiai szemlélet
  • Személyes kapcsolat a diákok és a nevelőtanárok között

Gyengéink:
  • Tapasztalathiányból eredő prevenciós programszervezési hiányosságok
  • Az interaktív foglalkozások szakmódszertanban való jártasság hiánya
  • A tanulók kollégiumon kívüli tevékenységeik nyomon követésének lehetetlensége
  • A szülőkkel való együttműködés nehézségei
Lehetőségeink:
  • Tanári továbbképzések
  • Akkreditált programok
  • Pályázatok
  • Intézmények közötti kommunikáció és tapasztalatcsere fejlesztése

Veszélyek:
  • Halmozottan hátrányos helyzetű családok magas száma (AJTP)
  • A családtól való leválás felgyorsulása
  • A kortárs közösségek nagy befolyásoló hatása
  • A kérdés „elbagatellizálása", vagy a probléma kései felismerése
A pályázat elbírálásának eredménye és annak kihatása a prevenciós munkára
A pályázatot kiíró minisztériumok értékelő és döntéshozó bizottsága a következőket állapította meg:
  • A pályázó intézmény eleget tesz a pályázatban kiírt feltételeknek.
  • A pályázat személyi és tartalmi elemei megfelelnek a követelményeknek.
  • A tervezett program magas szakmai színvonalú, filozófiája és céljai összhangban vannak a Nemzeti Stratégiában foglaltakkal.
  • A program költségvetése nem reális, túl nagy összeggel számol az intézmény mérete és a programban résztvevő diákok száma, illetve az tárgyi feltételek beszerzésével kapcsolatban.
A pályázat kiírói hatszázezer Forintot tudtak volna biztosítani a program megvalósítására, de ehhez szükséges lett volna alakítani a programok bizonyos elemeit. A programgazda és a minisztérium hosszas egyeztetés után sem tudott megegyezni a programok módosításáról, mivel elkezdődött a tanév, és a program két hónapos késéssel indulhatott volna csak el, így a felek nem kötöttek szerződést a program megvalósításáról, és annak támogatásáról.

A sikertelen pályázat után a kollégium nem pályázott többet drogprevenciós program indítására. A pályázatírók csalódtak a támogatási rendszer működésében, és ez a csalódottság a mai napig kihat a kollégium prevenciós tevékenységére.