A pályázat bemutatása
A program elnevezése: „Káros=Kóros, Akarod???" volt, célja és feladata, hogy Hajnóczy József Kollégium Kodály Zoltán úti Tagintézmény tevékenységi körének a drogprevenció témakörében nyújtott nevelési feladatainak támogatása, illetve közösségi termének fejlesztése.
A célok:
- magabiztos, produktív diákok nevelése
- az erkölcsi tudatosság fejlesztése
- döntésképesség fejlesztése
- saját és egymás képességeinek fejlesztése
- egészséges önkép kialakítása
- önvizsgálatra nevelés akár lelki, akár testi vonalon
- félelem- szorongás felismerése és oldásának hatékonyságára nevelés
- saját értékeink elfogadása
- optimista életfelfogásra nevelés
- olyan módszerek elsajátítása, mely alkalmassá teszi a diákokat az egészséges életvitel kialakítására, mentálisan és fizikailag is.
A program feladata, a harmonikus életre való szocializálás, a káros szenvedélyektől való elhatárolódás előadások, klubfoglalkozások, beszélgetések, szituációs gyakorlatok, tréningek, szabadidős tevékenységek, sportnap szervezésével.A program célcsoportja a kollégiumba bekerülő elsős diákok (9. évfolyam), létszámuk megközelítőleg 100 fő. A képzés 20-25 fős csoportokban zajlik.A program a következő foglalkozások indítását vállalja:
Önismeret és személyiségfejlesztés
„Az első év egy új közösségbe kerüléskor döntő fontosságú mind az egyénnek, mind az alakuló csoport számára. Fontos, hogy a tanulók megismerjék önmagukat, alapvető képességeiket, és készségeiket, és a tréningek során fejlesszék azokat. A kellő ön- és társismeretek elengedhetetlenek a személyiség további fejlődéséhez és fejlesztéséhez, valamint a szocializációhoz. A résztvevők megismerik félelmeiket, szorongásaikat és megtanulnak olyan módszereket, melyekkel ezek csökkenthetők."
A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban
Módszerek és eszközök: Kiscsoportos foglalkozások, eszmecsere, drámapedagógia, videó-tréning, kérdőívek, ismeretterjesztő filmek, kamera, TV, magnó, írásvetítő.
Témakörök:
- Bemutatkozás
- Önismeret és testkép
- Önismeret: készségek és képességek
- Személyiségprofil
- Társismeret
- Kapcsolatfejlesztés
- Zárás: az élmények és tapasztalatok összegzése
Egészséges életmód- életvitel
„A prevenciós, felvilágosító tevékenységek beépítése a klubnapok programjába, megjelenítése orientáló szaktáblák segítségével. Fel kell mérni a tanulók állapotindexét tesztek, kérdőívek segítségével és csoportfoglalkozásokon felmerülő témák kapcsán. Az eredményeket értékelni kell, és a program későbbi szakaszában be kell építeni a csoport számára szükséges témákat, információkat. A problémák feltérképezésébe kortárs segítőket is be kell vonni, hogy a lehető legtöbb probléma megismerhető és kezelhető legyen."
A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban
Módszerek és eszközök: Klubfoglalkozás kortárs segítőkkel, előadás meghívott előadóval, vita-eszmecsere, ismeretterjesztő dokumentumanyagok: videó, fotó, szórólapok.
Témakörök:
- Az egészség értéke életünkben
- Hogyan élhetek egészségesen?
- Az egészséges táplálkozás alapjai
- veszélyes anyagok- tényezők otthonunkban és környezetünkben
- Személyes biztonság: jogok, kötelezettségek, felelősség
- Zárás: Egészségnap: állapotfelmérés, vérnyomásmérés, testsúly index mérése, lehetőség szerint a szülők bevonása, tapasztalatok összegzése
Drogprevenció
„Olyan prevenciós tevékenység, ahol a tanulók megismerkednek a káros anyagokkal, azok hatásaival, fogyasztásuk élettani és jogi következményeivel. A résztvevők sajátítsák el a kritikai gondolkodást, és a helyes döntéshozatal lépéseit. Tudják felismerni a veszélyhelyzeteket, és kiváltó okokat, amelyek a drogfogyasztáshoz vezetnek. Cél a drogfogyasztással kapcsolatos veszélytudat növelése, az elutasító magatartás fejlesztése.
A foglalkozás időkerete: heti 3 óra, csoportbontásban
Módszerek és eszközök: frontális előadás, filmvetítés, tanulói kiselőadás, eszmecsere, vitafórum, TV, videó- DVD, írásvetítő, tábla.
Témakörök:
- Drogokkal kapcsolatos alapfogalmak megismerése
- A szer és szervezetünk kapcsolata
- Legális szerek: a dohányzás és az alkoholfogyasztás elterjedése, következményei
- Legális szerek II.: a gyógyszerek, szerves oldószerek, szabályozás alatt nem álló vegyi anyagok visszaélésszerű használatáról
- Kábítószerek fajtái, különbségek és hasonlóságok
- A drogok büntetőjogi vonatkozásai
Zárónap - Programok és felmérések
A záró nap szervezőinek feladata a programok felelőseinek kiválasztásával, a tárgyi és személyi feltételek megteremtése. Csapatokat kell alakítani, melyek a zárónapon versenyeken vesznek részt, illetve teszteket töltenek ki, játékos vetélkedőn összemérik elméleti tudásukat, és gyakorlati ügyességüket. A nyertesek jutalmáról a program költségvetése gondoskodik.
A pályázat eszközbeszerzési részben egy külön klubszoba kialakítása és felszerelése szerepel, ahol korszerű körülmények között lehet a foglakozásokat megtartani. A program létrehozásához, személyi és tárgyi feltételeinek megteremtéséhez, a diákok létszámát és a megvalósítani kívánt programokat figyelembe véve a pályázó hárommillió Forintos költségvetéssel számolt. A pályázati feltételek között szerepelt a programfelelős pedagógusok megfelelő végzettsége, amely teljesült, mivel a tantestületben van akkreditált drogkoordinátor és egészségfejlesztő is. A program külső szakmai felelőse a Baranya Megyei Rendőrkapitányság Bűnmegelőzési Alosztályának kiemelt ifjúságvédelmi főelőadója. A pályázathoz szükséges kollégium Drogstratégia az Egészségprogram leírásában található egy külön fejezetben. A stratégia a programmal megegyező célokat és irányelveket tartalmaz, majd egy SWOT-analízis segítségével foglalja össze a kollégium erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeket a drog-kérdéssel kapcsolatban.
A pályázatban szereplő helyzetelemzés
Erősségeink:
- Elkötelezett, lelkes és képzett pedagógusok
- Jó kapcsolat az iskolákkal, és az osztályfőnökökkel
- Külső segítők: rendőrség, ifjúságvédelmi szakemberek, iskolaorvos
- Gyermekközpontú pedagógiai szemlélet
- Személyes kapcsolat a diákok és a nevelőtanárok között
Gyengéink:
- Tapasztalathiányból eredő prevenciós programszervezési hiányosságok
- Az interaktív foglalkozások szakmódszertanban való jártasság hiánya
- A tanulók kollégiumon kívüli tevékenységeik nyomon követésének lehetetlensége
- A szülőkkel való együttműködés nehézségei
Lehetőségeink:
- Tanári továbbképzések
- Akkreditált programok
- Pályázatok
- Intézmények közötti kommunikáció és tapasztalatcsere fejlesztése
Veszélyek:
- Halmozottan hátrányos helyzetű családok magas száma (AJTP)
- A családtól való leválás felgyorsulása
- A kortárs közösségek nagy befolyásoló hatása
- A kérdés „elbagatellizálása", vagy a probléma kései felismerése
A pályázatot kiíró minisztériumok értékelő és döntéshozó bizottsága a következőket állapította meg:
- A pályázó intézmény eleget tesz a pályázatban kiírt feltételeknek.
- A pályázat személyi és tartalmi elemei megfelelnek a követelményeknek.
- A tervezett program magas szakmai színvonalú, filozófiája és céljai összhangban vannak a Nemzeti Stratégiában foglaltakkal.
- A program költségvetése nem reális, túl nagy összeggel számol az intézmény mérete és a programban résztvevő diákok száma, illetve az tárgyi feltételek beszerzésével kapcsolatban.
A pályázat kiírói hatszázezer Forintot tudtak volna biztosítani a program megvalósítására, de ehhez szükséges lett volna alakítani a programok bizonyos elemeit. A programgazda és a minisztérium hosszas egyeztetés után sem tudott megegyezni a programok módosításáról, mivel elkezdődött a tanév, és a program két hónapos késéssel indulhatott volna csak el, így a felek nem kötöttek szerződést a program megvalósításáról, és annak támogatásáról.
A sikertelen pályázat után a kollégium nem pályázott többet drogprevenciós program indítására. A pályázatírók csalódtak a támogatási rendszer működésében, és ez a csalódottság a mai napig kihat a kollégium prevenciós tevékenységére.