3. Instruálás megkönnyítése

A kooperatív szerepek alkalmasak az egyéni instruálásra és nyomon követésre. A nagycsoporton belül kialakított kiscsoportok mindegyikében megtalálhatók ugyanolyan kooperatív szerepet betöltő személyek. A nagycsoport „mozgatásához" - feladatkiadáshoz, újrarendezéshez - legegyszerűbb, ha az adott szerepűeket azonos instrukciókkal látjuk el. Így egy-egy tanári instrukció során maximum a csoportlétszámnak megfelelő (2-4 féle) feladatot kell kiadnunk akárhány csoport esetén. Az instrukciók megerősítését a horizontális tanulás is támogatja, hiszen elégséges az adott szerepű személyek bármelyikét visszakérdezni, hogy ismételjék meg társaik számára, mi lesz a dolguk a csoportban.

iDevice ikon Megjegyzés
Az instruálás használata azt feltételezi, hogy a különböző csoportokban dolgozók szerepüket nem csak kompetenciáik mentén kapják, hanem figyelünk arra is, hogy az adott tématerületben hasonló tudással, kompetenciával rendelkező diákok azonos szerepet kapjanak. Így a differenciált feladatkiosztásnál a legtöbb előismeretet igénylő feladat minden csoportban például a bátorítók dolga lesz, míg a legegyszerűbb feladatot például a jegyzők kapják.
 
Szintén segíti az instruálást, hogy a szerepekhez filcszínek is társulnak, vagyis a szerep megnevezése mellett használható a feladatkiosztásnál a színnel jelölés is. Így az oktató a tanulási tevékenység monitorozása során a filcszínek segítségével megállapíthatja, hogy melyik szerep számára kell újabb, vagy pontosabb instrukciót megfogalmaznia.

iDevice ikon Példák
Csoporton belüli mozaikban szeretnénk feldolgozni a cigánysággal kapcsolatos ismereteket. A témában járatosak - az előző példánál maradva bátorító szerepet töltenek be minden csoportban - egy részletes nagy tanulmányt dolgoznak fel egyedül, majd valamennyi bátorító összeülve (szakértői mozaikban) közös jegyzetet készít, megerősítve ezzel az egyénileg szerzett tudást. A témában legkevésbé járatosak - például a jegyzők - csak néhány alapinformáció és kategorizálás kigyűjtését kapják feladatul egy összefoglaló jellegű tanulmányból stb.