7. Önállóság és kreativitás fejlesztése
A kooperatív szerepek egyértelműen támogatják a tanulási folyamatban résztvevők önállóságának fejlődését. Hiszen az adott - szereppel lefedett terület - egyéni felelősséget ró a szerep betöltőjére, melyet nem háríthat át senkire. Mindezt erősíti a folyamatos kiscsoportos nyilvánosság és a tanári számonkérés is.
A szerepek segítségével a kreativitás fejlesztését is elérhetjük, ha az oktató - már jól működő kooperatív csoportok esetén - a hallgatókra bízza a klasszikus kooperatív szerepek kiosztását, vagy a feladatvégzéshez szükséges új szerep megalkotását, elindítását. Akár az oktató, akár a diákok által bármilyen kooperatív szerep kitalálható, csak az a fontos, hogy a csoport irányított működését szolgálja az elvégzendő feladattal összefüggésben.
Megjegyzés
Fontos, hogy a hallgatók tudatosan és indokoltan válasszanak szerepet, vagy osszanak szerepet a csoporton belül. Ugyanígy az új szerepek megalkotásakor szükséges megindokolni, hogy miért tartják fontosnak az adott szerep működtetését.
Példák
Nagy valószínűséggel a különböző tantárgyak speciális igényei mentén újabb szerepek jönnek létre. Például egy gyakorlati, kísérletező kurzus kevésbé kívánja az időgazda szerepét, azonban eszközfelelősre szükség lesz.