4. Kooperatív alapelvek működésének támogatása

    A szerepek többféle módon is támogatják a kooperatív alapelvek érvényesülését.

    A kiscsoporton belül irányítottan - a csoportdinamikai mentén - kiosztott különböző szerepek valamennyi alapelv működését beindítják. Hiszen egy-egy szerep a feladatvégzés során a szerephez tartozó területért alakít ki egyéni felelősségvállalást és számonkérést. Mivel mindenki kap személyre szabott szerepet, ez egyenlő részvételt és hozzáférést generál. Az azonos szerepeket betöltők egyidejű munkája a párhuzamos interakciók segítségével valósulhat meg. Az építő és ösztönző egymásrautaltságot pedig az jelenti, hogy csak akkor lesz sikeres a csoport közös munkálkodása, ha a kiscsoportban a tagok valamennyi szerepet jól működtetik.
 
Az egyes szerepek kiemelten is erősítik valamelyik alapelv megvalósulását. A bátorító például azt az egyértelmű feladatot kapja, hogy figyeljen arra, hogy minden csoporttag egyenlően férjen hozzá a munkavégzéshez, információkhoz, eszközökhöz, s egyenlően fejezhesse ki igényeit, szükségleteit a közös munkával kapcsolatban. Vagy az időgazda valószínűleg rájön, hogy sok időt nyerhet a csoport számára, ha csoporton belül párhuzamos interakciókat generál. Ugyanígy a nyomolvasó az elkalandozó csoporttagok feladattartásán keresztül az egyéni felelősségvállalás és számonkérés alapelvét működteti. A jegyző pedig az építő és ösztönző egymásrautaltság szerint szervezi a közösen elkészítendő írásos csoport-produktumokat.
iDevice ikon Megjegyzés
A szerepek és alapelvek kölcsönös erősítését szolgálja, ha a szerepek gyakorlását megerősítjük az alapelvek tartalmának részletezésével, számonkérésével a szerepeken keresztül, illetve, ha a szerepek betöltőinek tanácsokat adunk - az alapelvek mentén -, hogy mire figyeljenek oda feladatuk ellátása során.
Egyúttal olyan kommunikációs mintákat is nyújthatunk - a pozitív kommunikáció fejlesztésével -, melyek szintén erősítik a szerepek és alapelvek működését.

iDevice ikon Példák
A bátorító szerepének kiosztásakor felhívjuk a figyelmet arra, hogy a feladat nem a folyamatos dicséret, hanem olyan csoportszervezés, amelyben a feladatot magukhoz ragadók engednek másokat is szóhoz jutni, a nehezebben bevonódok számára pedig biztosított a megszólalás lehetősége. Vagyis az egyenlő részvételt és hozzáférést generálja a bátorító. Segítjük a bátorító munkáját strukturálisan is: olyan kooperatív eszközök működtetését kapják feladatul (például szóforgó, kerekasztal stb.), melyek a csoporton belüli egyenlő részvételt garantálják. Ezt egészítjük ki olyan kommunikációs modellek felajánlásával, melyek használatával könnyen elérhetik az egyenlő bevonódást. Így például bíztatjuk a bátorítót, hogy a sokat beszélő csoporttagoknak mondják: „Nagyon fontos, amit mondasz, de hagyjuk szóhoz jutni a melletted ülőt is!" Vagy szólítsák meg a keveset megnyilatkozó csoporttagot azzal, hogy „Biztosan neked is sok minden eszedbe jutott, most tied a lehetőség, hogy elmondd nekünk."