6. A tanár szerepének megváltoztatása
A kooperatív szerepek fentiekben ismertetett rendszere azt eredményezi, hogy alapvetően megváltozik az oktató által a tanulási folyamatban betöltendő pedagógiai szerep. A hangsúly a tudásszerzési folyamat előkészítésére, kialakítására és szervezésére kerül. A feladatok egy részét a kurzus előtt végzi az oktató, és kellő előkészítettség mellett lehetősége nyílik az egyének és csoportok differenciált kezelésére. Ez azért érhető el, mert az egyének és csoportok nagyobb része - számukra delegált kooperatív szerepek működtetésével - az órákon a feladatkiadás után önállóan dolgoznak. Így az oktató figyelme azokra tud irányulni, akik oktatói segítséget igényelnek.
Megjegyzés
Az oktatói szerep megváltozása az egyik fontos pont, ami a legnagyobb nehézséget okoz a tanároknak a kooperatív tanulásszervezés gyakorlása során. Nem elsősorban az órákra felkészülés (bár a többletkészülés is kihívást jelenthet) okoz gondot, hanem sokkal inkább a csoportok mögé húzódás, és egy olyan szerep felvétele, hogy csak akkor avatkozunk a csoport munkájába, ha azt a csoport együttműködésének elősegítése igényli.
Példák
A csoport számára kiadott feladat végzése során többféle helyzetben van szükség oktatói segítségre:
Amennyiben kívülről is látható, hogy a csoport-együttműködés megakadt, mindenképpen szükséges beavatkozni, a problémát feltárni, és döntést hozni arról, hogy mivel indítható el a közös munka.
Kiemelt szerepe lehet az oktatónak a valamilyen szempontból lemaradt hallgatók (például sajátos nevelési igényűek integrált nevelése során vagy nem magyar anyanyelvű diákok magyar nyelvű közegben történő tanulása során) az egyéni segítségnyújtásnak.