A kérdőíves vizsgálat eredményei

Az általam elkészített és elemzett kérdőíves vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy az integráció területén számos eredményt tudhat magáénak a vizsgált tagozat annak ellenére, hogy működésének kezdete és a vizsgálat lebonyolítása közt csupán öt év telt el. E sikerek a következők szerint összegezhetőek:
  • roma/cigány és többségi társadalomhoz tartozó személyek megközelítőleg azonos arányú reprezentációja a tagozat osztályaiban;
  • az eltérő nemzetiségű tanulók közti szoros személyes kapcsolatok kialakulása:
    • közös szabadidős tevékenységek folytatása,
    • iskolán kívüli közös tanulás,
    • előítéletesség megváltozása;
  • mikrokörnyezet véleményének formálása, eltérő nemzetiségűekkel kapcsolatos negatív szemléletének megváltoztatása;
  • további személyek bevonása a tagozaton megvalósuló iskolai rendszerű felnőttoktatásba (s ezáltal újabb személyek bevonása a fent sorolt inkluzív folyamatokba).

Jelen vizsgálat eredményeként megállapíthatjuk, hogy a hasonló szociális háttérből érkező tanulók között az etnikai/nemzetiségi hovatartozás enyhébb előítéletességgel jár együtt. A Gandhi Közalapítványi Gimnázium és Kollégium Felnőttoktatási Tagozata lehetőséget nyújt az ott tanuló eltérő nemzetiségű csoportoknak egymás kölcsönös megismerésére, elfogadására az intézményen belül és azon kívül zajló interperszonális viszonyok lehetőségének megteremtése által, azaz a társadalmi integráció színtereként funkcionál