Pedagógiai innováció a felnőttoktatásban
Az
iskola és innováció lehetséges összekapcsolódási módozatai
közül a vizsgálat színtere „a legtöbbet ígérő változat",
az innováció az iskolában (Kovács é. n.) típusú pedagógiai
megújulás iskolapéldája. Kutatásom során az alábbi, a Gandhi
Közalapítványi Gimnázium és Kollégium Felnőttoktatási
Tagozatán megvalósuló innovációs tevékenységekről nyertem
bizonyságot:
- tantárgyi - módszertani innováció:
- új modulok, tantárgyblokkok bevezetése: etika, természetismeret, társadalomismeret,
- helyi kidolgozású tantárgy: cigány népismeret,
-
tanulás-módszertani tréningek minden félévben;
- tanulási segédletek fejlesztése: haladási terv, témavázlatok, tankönyvhasználati útmutatók,
- számonkérés eszközei: évközi jegyek, negyedéves beszámolók,
- számonkérés módjai: projekt és esszé jellegű feladatok, „net-surfing",
- ICT használata az oktatásban,
- tanulói pár-, és csoportmunka,
- az iskolán kívüli tanulási alkalmak oktatásba való beépítése: múzeumlátogatás, filmelemzés, roma/cigány-fesztivál;
- pedagógusgárda személyes kvalitásai: elhivatottság, odaszántság, energia-befektetés, nyitottság, empátia,
- magasan kvalifikált cigány/roma nemzetiségű kollégák részvétele az oktatásban;
- közreműködés országos szintű, innovatív programokban (F. Á. K; EQUAL).
A tárgyalt tagozatra vonatkoztatva igaznak bizonyult Balázs (2003) azon állítása, miszerint „az iskolák innovatív működésének területi tagoltsága számos vonatkozásban nem a térségek társadalmi-gazdasági fejlettségének különbsége mentén alakul", hiszen a vizsgált iskolának otthont adó Dél-Dunántúl vidéke napjainkban a leghátrányosabb helyzetű régiók egyike.