Az oktatás sajátosságai

Vörös (2003) beszámolójából megtudjuk, hogy az érettségi követelményszintek ismeretében rendszeres iskolai foglalkozások keretében a felnőttoktatás feltételei között csak a középszintű érettségire való felkészítést vállalja fel a tagozat. A vonatkozó vizsgaszabályzat előírja a vizsgáztató intézmények számára, hogy minimum kilenc tantárgyból kötelesek felkészíteni diákjaikat az érettségire, legalább középszinten. A Gandhi Gimnázium Felnőttoktatási Tagozata erre 12 tantárgyból biztosít lehetőséget. Kötelező tantárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem és társadalmi ismeretek, matematika. Választható tantárgyak: földrajz, biológia, informatika, ember és társadalomismeret - etika, beás, lovári, angol és német nyelv, valamint cigány népismeret (ez utóbbi tárgy oktatása a 2006/2007. tanévben a 11. évfolyamon kezdődött meg, először tehát a 2008-ban esedékes érettségin választhatták vizsgatárgyként a tanulók). A választható tantárgyakból minimum 5 tanuló jelentkezése esetén indít felkészítő csoportot a tagozat vezetősége.

A médiaismeret, tánc- és dráma tantárgyakat az irodalom, a művészeti ismeretek, társadalomismeret, filozófia tantárgyakat a történelem tantárgyba integrálják az esti és a levelező képzési formában egyaránt. A komplex természettudományos órák arra szolgálnak, hogy a diákok átfogó képet kapjanak a biológia, kémia, fizika és földrajz tudományairól.

A tagozat pedagógusai a rendelkezésükre álló tanórai oktatás lehetőségét szűkösnek találva úgy döntöttek, hogy a tanulók tankönyvön és ahhoz kapcsolódó segédeszközökön (szöveggyűjtemény, atlasz, feladatgyűjtemény) alapuló egyéni tanulását próbálják segíteni. Elkezdődött a különféle tanulási segédletek - haladási terv, témavázlatok, tankönyvhasználati útmutatók - fejlesztése is. Az itt dolgozó pedagógusok terve, hogy önellenőrző kérdéseket, feladatlapokat, gyakorló feladatokat (megoldási útmutatóval) adjanak diákjaik kezébe. A 2006/2007. tanévtől bevezetett, minden félév elején előírt tanulás-módszertani tréning szintén a diákok önálló tanulását hivatott segíteni.

Kezdetben a tanulók tudásának mérése a tanév során két vizsgán történt, félévkor és tanév végén. Az esti tagozaton a 2005/2006. tanévtől azonban bevezetésre kerültek a negyedéves beszámolók is. Ezeknek letétele minden aktuális szaktárgyból kötelező, szaktanártól függően szóban vagy írásban. A tagozaton lehetőség van továbbá egy-egy téma zárásaként dolgozatírásra, s az ily módokon szerzett érdemjegyek beszámítanak a félévi és év végi osztályzatokba. Összevont vizsgát a 9-10. osztályosok a tanév végén tesznek mindkét évfolyam törzsanyagából, amit az érettségi követelményei alapján jelölnek ki a szaktanárok. A két vizsga eredményéből és a közben szerzett jegyek átlagából születik meg a bizonyítványba kerülő osztályzat.