Egy kontroll kérdés tanulságai
Pécsett több második esély típusú középiskolai képzést kínáló intézmény létezik, ezek mindegyike jóval nagyobb múlttal rendelkezik, mint a Gandhi Gimnázium és Kollégium Felnőttoktatási Tagozata - ezért is voltam kíváncsi az itt tanulók iskolaválasztási motivációjára. Ugyanakkor a kérdést kontrollkérdésnek is szántam, hiszen várható volt, hogy az önmagukat roma/cigány származásúnak valló tanulók a konkrét, nemzetiséget firtató kérdésre (6.) nem minden esetben válaszolnak valósághűen az etnikum alacsony presztízse miatt. A szóban forgó kérdés a kérdőíven található 27 kérdés közül a 18; azaz pontosan a kérdések utolsó harmada, az integrációt vizsgáló pontok előtt következik.
Első megközelítésben a válaszadók összességére vetítve azt az eredményt kapjuk, hogy a tanulók 45,8%-a a diákbarát képzés miatt, 22,9%-a lakhelyéhez/munkahelyéhez eső közelsége miatt, s 16,7%-uk nemzetisége miatt választotta az intézményt. Egyéb okokként a következőket sorolják fel (14,6%): „munka mellett is végig lehet járni", „jók a tantárgyak", „olcsó", „ismerek néhány gandhis tanárt", „rugalmas oktatási rendszer", „munkám miatt kedvező a havi konzultáció", „sógornőm ajánlotta", - s végül a pragmatikus diák: „nem volt időm keresgélni".
A válaszadók nemzetiségi csoportjai szerint végzett részletesebb elemzést követően az alábbiakat tapasztalhatjuk. A magukat teljes mértékben roma/cigány származásúnak vallók körében nemzetiségük motiválta a tanulókat leginkább (50%) a Gandhi Közalapítványi Gimnázium és Kollégium Felnőttoktatási Tagozatának választására a továbbtanulási lehetőségek közül. 3 fő (a kérdezettek 16%-a) - akik a „Milyen nemzetiségű vagy?" kérdésre (6.) válaszolva magyar illetve más kisebbséghez való tartozást jelöltek meg - állítja, hogy „roma/cigány nemzetiségű vagyok, úgy gondoltam, ez az én iskolám".