Építő és ösztönző egymásrautaltság
Ha az oktató azt a feladatot adja hallgatóságának, hogy fogalmazzon meg mindenki három kérdést az előadáson elhangzottakkal kapcsolatban, majd kiköti, hogy mindenki csak a párja kérdéseit ismertetheti, akkor a párok kénytelenek lesznek meghallgatni egymás kérdéseit, felírni, vagy megjegyezni azokat. Vagyis a pozitív egymásrautaltsággal strukturálisan garantálhatjuk, hogy a párosok tagjai feladatorientáltan kezdjenek kommunikálni egymással.
Az aronsoni mozaik módszer mindkét dimenzióját hordozza a pozitív egymásrautaltságnak. Mivel mindenki különböző anyagrészt tanul meg és tanít meg a csoporttársainak, ezért strukturálisan is csak akkor áll össze a teljes kép, ha mindenki elvégzi a feladatát, vagyis egyetlen csoporttag munkája sem nélkülözhető egyetlen csoporttag számára sem, vagyis egymás nélkül nem tudják megoldani a feladatot. Másrészről éppen a feladat kialakítása biztosítja, hogy mindenki építhessen a másik tudására. Más formákban az egyik dimenzió a hangsúlyosabb például a szóforgó során, amikor sorban egymás után mikro-csoporton belül mindenki elmondja egy-egy gondolatát, egy-egy feladatmegoldását. Mivel ilyenkor mindenkire sor kerül, egymástól függően tudnak csak gondolatokat gyűjteni, amikor a soron következő ember megnyilvánulásától függ a közös gondolatgyűjtemény folytatásának sorsa. Itt ugye kölcsönösen függenek egymástól a feladatkiosztás miatt, viszont nem feltétlenül építenek egymás tudására!
Alapvetően tehát ez az a hatvan éves diskurzus, amelyre hivatkozva használják a kifejezést, s ez az elméleti alap, amelyre építve a pozitív egymásrautaltság egy bevett „terminus technicus" az alapvető amerikai kooperatív modellekben. A hazai diskurzusban építő és ösztönző egymásrautaltság fordításban használatos. A pozitív kifejezés sajnos kevésbé jól értelmezhetőnek tűnt a fogalmi megértés elősegítése szempontjából, mint az építő és ösztönző jelzők, tekintve, hogy az első hazai híradások e fogalomról tanárok számára készült kézikönyvek (Horváth 1995, Arató - Varga 2006) vagy azok fordításai (Kagan 2001), s nem elméleti jellegű művek. Az építő jelző tehát - amelyet egyébként a Kagan művét fordító alkotók hoznak be a diskurzusba - jól fejezi ki a pozitív egymásrautaltságnak azt a dimenzióját, amelyben a különböző résztvevők egyéni tudása egymásra épül. Az ösztönző egymásrautaltság - amelyet pedig két kanadai trénerrel közösen kezdtünk el alkalmazni 1995-től, ők nem fogadták el annak idején a „pozitív kölcsönös függés" kifejezés javaslatomat a fordításra - pedig azt a jelentéstartományát a fogalomnak, amely azt mutatja meg, hogy akkor beszélhetünk pozitív egymásrautaltságról, ha a gyerekek, tanulásban résztvevő fiatalok a feladatot egymás nélkül nem tudják megoldani, vagyis a feladat kiosztása együttműködésre ösztönöz.
A Johnson testvérek bontják ki a pozitív egymásrautaltság rétegeit (Johnson - Johnson 1999:77.). Így írnak pozitív egymásrautaltságról a célok tekintetében, amikor a tanulásban résztvevők akkor és csak akkor érhetik el egyéni tanulási céljaikat, ha minden csoporttársuk eléri saját egyéni célkitűzésit. Írnak továbbá pozitív egymásrautaltságról a források tekintetében, mint a mozaiknál, ahol minden csoporttagnak az információ egy részletéhez van csak hozzáférése, így a teljes információhoz minden egyes tag tudására szükség van. A szerepek pozitív egymásrautaltságáról akkor beszélhetünk, ha minden egyes csoporttagnak olyan szerepe van, amely kiegészíti a többiekét és összekapcsolódik a többi szereppel, s amely kijelöli azokat a felelősségeket, amelyeket el kell látnia a csoporttagoknak ahhoz, hogy teljesítsék tanulmányi feladataikat. Feladat-egymásrautaltságról akkor, ha az egyes csoporttagok munkája egymásra épül, vagyis az egyik a másik feladatmegoldása nélkül nem tudja megoldani saját feladatát. Környezeti pozitív egymásrautaltság alatt azt értik, hogy az egyes mikro-csoportok számára személyes és kényelmes együttműködésre kialakított környezetet biztosítani, ahol folyamatosan együtt dolgozhatnak, kifüggeszthetik munkáikat, vagy hozzáférhetővé tehetik alkotásaikat, portfólió-anyagaikat. Pozitív identitásbeli egymásrautaltság, akkor működik, ha az egyes mikro-csoportok lehetőséget kapnak arra, hogy magukat csoportként identifikálják és artikulálják (csoportnév, érdeklődési területek közössége... stb.).
További két pozitív egymásrautaltsági formát neveznek még meg: az egyik a közös ünneplés/jutalom egymásrautaltsága, a másik pedig versenyhelyzetben a külső ellenség hatására kiscsoporton belül képződő pozitív egymásrautaltsága. Ezeket a formákat nehezen tartom összeegyeztethetőnek a kooperatív tanulásszervezés diskurzusából kiolvasható pszichológiai irodalmakkal, például a rogersi, gordoni megközelítésekkel. Gordon összefoglaló jelleggel mutatja be a jutalmazás és büntetésre épülő nevelési rendszerek pszichológiai buktatóit és káros hatásait (Gordon 2001), ha csak az általa felhozott érveket vesszük figyelembe is ki kell vennünk a pozitív egymásrautaltság köréből a jutalmazásra épülő rendszereket. Érdekes módon az amerikai kooperatív diskurzus is ebbe az irányba tart, míg korábbi kézikönyvében Kagan külön fejezetet szentel a különböző kooperatív jutalmazási rendszerek ismertetésének (Kagan 1992, 2001a), addig a 2009-ben megjelent átdolgozott és jelentősen bővített kiadásban már egy önálló fejezetet ír a jutalmazás nélküli rendszerek jelentőségéről, illetve a jutalmazó-büntető rendszerek káros nevelési hatásairól (Kagan - Kagan 2009, 2011). A versenyhelyzet kiscsoporton belül hoz csak pozitív egymásrautaltságot, nagycsoportos szinten per definicionem (Deutsch 1949, 1962, 2006) negatív egymásrautaltságra épül, tehát nem kooperatív struktúra. Egy évek óta kooperatív keretek között tanuló, fejlődő és érett csoportban is negatív egymásrautaltságot hoz a verseny, annak minden pszichológiai következményével, még ha ezt jól oldja is meg egy érett csapat. Éppen ez Lewin és Deutsch, a Johnson testvérek hivatkozott szerzőinek, kulcsfelfedezése: a személyiség dinamikusan alkalmazkodik azokhoz a strukturális feltételekhez, amelyben viselkednie kell, vagyis ha egy csoportban a tagok között pozitív az egymásrautaltság, a kölcsönös függés, akkor az együttműködés irányában bomlanak ki a résztvevők viselkedési formái, míg ha negatív egymásrautaltság keretei között dolgoznak, akkor távolodnak az együttműködéstől.