ALKOTÁS ÉS ALKOTÁSRA KÉSZTETÉS
A kooperatív tanulásszervezés és a hagyományos
pedagógiai eljárás során is megjelenő fontos elem, ám az előbbinél
nélkülözhetetlen - éppen azon sajátosságánál fogva, hogy a tanári és tanulói
tevékenységet alkotó folyamatként tételezi - a produktumok, a különféle objektivációk létrejötte. A
tanítási-tanulási folyamat alapeleme az a várt vagy tervezett cél, amelynek
szolgálatában állnak ezek a procedúrák. Egy jó szándékú félreértelmezése e fő
pedagógiai tevékenységeknek, hogy mindenekelőtt ténytudást, reproduktív tudáselemeket: az akadémikus tudás
komponenseit szükséges elhelyezni, rögzíteni e processzusokban. Ugyanakkor e
visszaidézhető tudáselemek mellett elengedhetetlen további kompetencia-komponensek (képesség, készség, jártasság) elhelyezése,
a kognitívumokkal egyidejűleg. Tehát a kooperatív módon megszervezett tanulás amellett,
hogy hatékonyabb, miután minimalizálja azon résztvevők számát, akikről
„lemondani" kényszerülne, összevetve a hagyományos tanulásszervezéssel, vagyis
leginkább képes bevonni a hallgatókat a tanulási-tanítási folyamatokba;
méltányosabb és eredményesebb - így az individuális képességek fejlesztésében
és a team-munkára való alkalmasság kiépítésében egyaránt döntő jelentőségű.