MITŐL KOOPERATÍV? ALAPELVEK A KOOPERATÍV TANULÁSSZERVEZÉSBEN
Gyakorta felvetődik a kérdés és gyakran keverednek az
ezzel kapcsolatos megközelítések - így vizsgaalkalmakkor, amikor a tanárjelölt
számot ad arról, hogy tanulmányai során megismerkedett a kooperatív
tanulásszervezéssel illetve, hogy tanítási gyakorlata során csoportmunkát
alkalmazott - hogy valójában mi különbözteti meg a kooperatív
tanulásszervezést a „csoportmunkáttól". Voltaképpen átfedéseket találunk a
kétféle forma között. A lényegi eltérés abban áll, hogy a kooperatív
tanulásszervezés sajátos alapelveket
követ, olyan alapelveket, amelyek több módosuláson estek át, bővültek és új
értelmezést nyertek a hazai és nemzetközi diskurzusban.
A pécsi kooperatív műhely az alábbi alapelvek mentén gondolta végig teendőit:
-
rugalmasan nyitott és inkluzív együttműködésre épülő struktúrák alkalmazása;
-
pozitív egymásrautaltság: építő és ösztönző egymásrautaltság;
-
mindenkire személyesen kiterjedő párhuzamos interakciók;
-
személyes felelősségvállalás és egyéni számon kérhetőség;
-
egyenlő részvétel és egyenlő hozzáférés;
-
lépésről lépésre biztosított kooperatív nyilvánosság;
-
tudatosan fejlesztett személyes, szociális, kognitív és tanulási képességek
(Arató
-Varga 2005, 2006, 2008)
Fontos még, hogy a
feladatok ne öncélúak legyenek illetve aláhúzandó, hogy azok a
struktúrák, amelyeket a tudáskonstrukciós folyamat során alkalmaz a
pedagógus nem lezártak, tehát nem egy-egy konkrét helyzetnek
megfeleltethetők, kizárólagosan alkalmazhatók, hanem rugalmasan
adaptálhatóak. Kooperatív lesz a tanulásszervezés akkor, ha - az
alapelvek követése során - ám a meglévő struktúrákat vegyíti a
facilitátor-tanár vagy adott esetben maga fejleszt struktúrákat, azaz
pedagógiai innovációt valósít meg.
Ez utóbbi ismét visszautal
a megváltozott pedagógusszerep-megformálásra: a javarészt frontálisan
megvalósított tudásszerzési folyamatok - a „hagyományos pedagógia"
(Nagy 2005) - csaknem predesztinálták a pedagógust arra, hogy a tanítás
egyfajta reprodukciós tevékenység legyen, szemben az alkotó a produktív
tevékenységgel. Szemben azzal a pedagógiai folyamattal, amely esetén a
tudás nem befogadás-, hanem alkotástárggyá lesz (Zsolnai és Zsolnai
1987). A kooperatív tanulásszervezés egyik elvitathatatlan hozadéka,
hogy a tudást az alkotás, a konstrukció tárgyává teszi, mégpedig a
közös konstrukció tárgyává, úgy, hogy a számonkérés nem a diák-tanár,
hagyományosan aszimmetrikus relációjában, hanem a kiscsoportos
nyilvánosság (Arató - Varga 2006) kiegyenlített (szimmetrikus)
viszonyai közepette zajlik.